woensdag 30 september 2009

M'n hoofd loopt over. Deel 2

Van een oud naar een nieuw systeem

We hebben ons oude systeem leeggemaakt. We hebben opgeschreven wat we nog moeten doen. Een lijst met mensen die nog gebeld moeten worden, dingen die gerepareerd moeten worden, grote en kleine projecten.

Hoe nu verder met het nieuwe systeem
Je moet het nieuwe systeem in gebruik nemen door ermee te gaan werken. Dat betekent dat je beslissingen gaat nemen over punten die op je lijst staan. Je brengt hierdoor overzicht aan in je lijst. Neem de volgende beslissingen:
1. Ik doe het nu direct
Handel het mailtje direct af. Regel direct die afspraak. Bel nu direct die persoon. Zoek nu direct iets op.
Veel dingen kosten minder tijd dan je denkt, zeker als je het direct afhandelt.
2. Ik doe het later
Ga na wanneer je het kunt doen. Reserveer tijd voor die actie en zet het in je agenda.
3. Ik doe het niet
Streep het door op je lijstje, gooi de mail weg, gooi het bijbehorende papier/document weg.
Je hoeft niet alles te doen. Het lucht op als je realiseert dat je ook ‘nee” kunt zeggen.
4. Ik doe het misschien
Bewaar het in je “misschien-emailmap” of in je “misschien-hangmapje”.
Kijk wekelijks in deze map en besluit of je het wel of niet doet (1 of 2).

Voordeel
1. Als je beslissingen neemt, voorkom je dat er onoverzichtelijke situaties gaan ontstaan.
2. Als je dingen direct doet, kost dat minder tijd.
3. Als je dingen direct afhandelt, hoef je later niet te zoeken waar het mailtje, het telefoonnummer of het document is.
4. Zaken organiseren, administreren en afhandelen horen er nu eenmaal bij. Dat doe je niet als je het rustig hebt, maar het is een onderdeel van je werk (zakelijk maar ook privé).


Voor vragen/opmerkingen: info@anskeplante.nl of 06-53882885

Geen opmerkingen:

Een reactie posten