Miljarden emails per jaar
In 1971 werd de eerste email verstuurd. Tegenwoordig sturen gebruikers van het internet elkaar miljarden boodschappen per e-mail. Moest je 20 jaar geleden nog moeite doen om elkaar iets te vertellen, nu kun je elke gedachte binnen een paar seconden delen met collega’s, familie en vrienden. Tegelijkertijd ontvangen we van evenzoveel mensen belangrijke, maar voor een groot deel ook zeer onbelangrijke mail. Resultaat: overvolle email-box!
Kosten per medewerker: minstens half uur per dag
• Veel emails worden niet één, maar meerdere keren gelezen.
• Emails worden uitgeprint als geheugensteuntje.
• Als emails niet duidelijk zijn, wordt er over gebeld of wordt er nog een mail gestuurd.
• Belangrijke emails verdwijnen tussen de grote hoeveelheid niet-belangrijke emails.
We hoeven geen ingewikkelde berekeningen te maken. Emailverkeer kost elke onderneming veel geld. Als u dagelijks 15 mails ontvangt/verstuurt en u besteed gemiddeld één minuut aan de afhandeling/verzending hiervan, kost u dat een half uur per dag.
Wat doen?
1. Zelf veranderen
Begin zelf. Stuur minder mail.
2. Belangrijke mail
Belangrijke mail heeft te maken met je kerntaken. Concentreer je op de afhandeling van belangrijke mail. De rest is niet belangrijk. Neem daarover snel een beslissing.
3. Duidelijkheid
Gebruik een duidelijk onderwerp. Schrijf een kort, duidelijk bericht. Antwoord kort.
4. Beslissing
Maak helder welke beslissing je van de ontvanger vraagt. Stuur iedereen een aparte mail sturen, waarin je helder schrijft hetgeen je van die persoon verwacht. Dat is beter dan één grote onduidelijke mail aan heel veel mensen, met als resultaat dat niemand er iets mee doet.
5. Verzamelen
Verzamel diverse onderwerpen en stuur één mailbericht.
Ga niet, telkens als je iets te binnenschiet, een mail sturen.
6. Eén A4-tje
Zorg dat de mail bestaat uit één A-4tje. Haal de historie aan emails weg.
7. Email effectief?
Direct contact werkt het effectiefs. Voordeel van direct contact is ook dat kans op onjuiste interpretatie kleiner is. Direct contact versnelt besluitvorming en afhandeling. Realiseer je dat emailverkeer slechts één van de vormen van communicatie is, maar zeker niet het best en evenmin het snelst.
8. Vaste momenten om email te behandelen
Check aan het begin van de werkdag snel de ingekomen email. Plan verder een paar keer per dag om de email te behandelen.
9. Reageer niet
Reageer niet op mail waar je niet op wilt reageren. Als het echt belangrijk is, wordt je wel gebeld.
10. Gooi weg
Gooi afgehandelde mail weg of archiveer het in een aparte map. Laat het niet staan in je inbox.
maandag 16 november 2009
SLIMMER OMGAAN MET EMAIL
Labels:
besluiten,
bijhouden,
documenten,
doelgericht,
email,
opruimen,
overzicht,
sorteren,
veranderen,
work smart,
zelfdiscipline
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten