vrijdag 6 november 2009

SLIMMER WERKEN BEGINT MET EEN BEGROTING

Begrotingen: de sleutel tot een stabiele financiële basis!
In een tijd van economische onzekerheid en financiële crisis, is de begroting een belangrijk instrument. In feite is een begroting niets anders dan een financiële vertaling van de doelstellingen van een organisatie. Eenvoudig? Cijfers over faillissementen en verhalen over bestuurlijk falen wijzen anders uit.


Belangrijkste oorzaak van business frustratie en falen is dat aan het doel van ondernemingen en aan de missie van ondernemingen zo zelden adequate aandacht wordt gegeven
Aldus Peter Drucker, een bekende Amerikaanse management-consultant en schrijver van diverse boeken. Hoe kunnen we het eenvoudige hulpmiddel dat de begroting toch eigenlijk is, inzetten als hedendaags wapen in de economische arena.


Tips bij het begroten
1. Niet teveel doelen
Wees specifiek in je doelstellingen. Durf hierin keuzes te maken. Als je teveel tegelijk ten doel stelt, weet je haast zeker dat je uiteindelijk weinig of niets realiseert.
2. Verbind consequenties aan de realisatie
Al te vaak wordt voorbij gegaan aan de realisatie van het afgelopen jaar. Ofwel, er wordt wel naar gekeken, maar er worden geen consequenties aan verbonden. Durf de moed te hebben om ergens mee te stoppen en iets nieuws uit te proberen.
3. Overeenstemming
Maar al te vaak wordt een begroting niet gerealiseerd, omdat er toch geen overeenstemming is tussen de mensen die de doelen moeten realiseren. Zorg ervoor dat je echt op één lijn zit. Met teveel kapiteins op hetzelfde schip blijft het schipperen.
4. Kapitein
Reageer als onderneming op veranderende omstandigheden en laat je niet meevoeren op de golven. Gedraag je als kapitein.
5. Controle
Bouw overzicht en structuur in, zodat je kunt meten of je op koers ligt. En stuur bij als dat nodig is.
6. Nee zeggen: niet leuk, wel nodig
Iets niet doen, nee zeggen, een beslissing nemen, is niet leuk. Wel nodig. Het gaat ook niet over leuk. Het gaat erover of je op koers ligt en je doelstellingen realiseert.
7. Let op de kleintjes
Veel kostenposten worden begroot op basis van cijfers van voorgaande jaren. Niet altijd wordt gekeken of het echt noodzakelijk is. Veel onderwerpen kunnen anders worden aangepakt. Ga de discussie aan.

Succes
Anske Plante Professional Organizing (www.anskeplante.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten