woensdag 14 januari 2015

Aandacht geven aan angst

Wat zijn er toch veel mooie quotes. Zoals deze " alles wat je aandacht geeft, groeit". Of: " een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest". Mijn leven is niet beter geworden door al mijn slapeloze nachten als gevolg van angst. Ik gaf angst dag en nacht de aandacht. Het resultaat daarvan is dat mijn spieren verkrampen en dat ik me veel dagen in het afgelopen jaar buitengewoon brak voelde. Wel heb ik hierdoor allerlei dingen ontdekt. Ik weet nu dat angst je rede kan uitschakelen. Als gevolg daarvan ga je dingen doen die je niet voor mogelijk had gehouden. Je vlucht weg, letterlijk, uit situaties die moeilijk zijn (bijvoorbeeld omdat je bang bent dat je dingen moet gaan vertellen waar je je voor schaamt). Verder merk ik dat als ik vastzit in mijn nek, dat mijn arm ook pijn doet. Die spieren zijn met elkaar verbonden. En ik ben ook voor het eerst naar een Thaise massage geweest. Erg lekker. Naast deze ontdekkingen word ik ook gedwongen na te denken over waar het leven nu eigenlijk over gaat. Sprak gisteren met een jonge stagiair bij ons op kantoor. Hij vroeg zich af of het leven nu bestaat uit: opstaan, werken en naar bed gaan. Jaar in, jaar uit. Ik wist eigenlijk niks te antwoorden. Maar als ik er nog eens op kauw en mijn afgelopen angstige jaar overdenk, weet ik wel iets. Het gaat er in het leven om dat je ontdekt wat er toe doet, waar je de zekerheden uit haalt en wat werkelijk gelukkig maakt. Ik heb ontdekt dat niet bezit gelukkig maakt. Ik had dat ook wel kunnen weten. Opgegroeid en dagelijks lezend in de Bijbel kwam ik in Prediker 7 een prachtige wijsheid tegen. "Wijsheid biedt meer schaduw in het leven als bezit". Ik heb ervaren dat je dat met je rede kunt volgen, maar je moet dat ook voelen. En dat heb ik ontdekt. Ik heb het gevoeld. In plaats van paniekerig en angstig te zijn en daar aandacht aan te geven, moet ik bewust leren bedenken wat ik aandacht geef en wat niet. En vertrouwen hebben dat er uit zo'n lastige, grote, prikkelige plant (artisjok) een mooie bloem gaat komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten