zaterdag 17 oktober 2009

Kledingkast Winterklaar - de tips!

De cijfers: 80% dragen we niet!
Slechts 20% van de kleding die we hebben, dragen we ook echt! De rest bestaat voor een groot deel uit impulsaankopen. Je hebt het niet echt nodig, maar het ziet er leuk uit, het is afgeprijsd. Je weet echter niet hoe je het moet combineren of vind je het toch minder leuk dan in de winkel. En het blijft hangen in de kast. Hoe houdt je de impulsaankopen in de hand? Vijf tips:
1. Weet wat je in de kast hebt hangen. Eerst overzicht, dan kopen.
2. Niet kopen in de opruiming, omdat het goedkoop is.
3. Niet kopen als troost.
4. Koop het niet direct, maar gun jezelf bedenktijd.
5. Vraag jezelf telkens af: “is deze aankoop echt nodig?”

Waarom blijft die 80% hangen?
We nemen er geen beslissing over. Volgende beslissingen zijn mogelijk:
1. Bewaren
2. Weggeven
3. Weggooien.

“Ik heb er geen last van hoor…!”
Onoverzichtelijke situaties, chaos en rommel hebben altijd effect op je. Ze leiden tot stress, ze kosten tijd (je moet altijd zoeken) en het kan betekenen dat je er een schuldig gevoel aan overhoudt. Negatieve gevoelens beïnvloeden je denken en handelen. Dat betekent dat ze je kunnen belemmeren om echt iets te gaan doen.

Waarom komen we niet in actie?
Bij opruimen hebben de meeste mensen negatieve associaties. Het kost veel tijd, je krijgt er vaak nog meer troep van en het brengt een hoop onrust. Maar, je kunt ook heel anders tegen opruimen aankijken. Het brengt rust, het bespaart tijd, je krijgt weer “ruimte” in je hoofd en je wordt er blij van. Wijze waarop we tegen “opruimen” aankijken, bepaalt of we wel of niet in actie komen.

Wat is nu echt de oorzaak?
Gebrek aan kasten is haast nooit de oorzaak. Oorzaken zijn in te delen in drie categorieën:
Technische oorzaken
- Kleding heeft geen vaste plek. Kleren blijven op de stoel liggen en schoon wasgoed blijft in de wasmand.
Tip: geef spullen een vaste plek.
- Je hebt meer kleding dan hetgeen in je kast past.
Tip: ga kleding sorteren (bewaren, weggooien, weggeven)
Externe oorzaken
Die liggen buiten jezelf en zijn lastiger te beïnvloeden. Je bent b.v. net verhuisd, je hebt te maken met gezinsuitbreiding, je bent een eigen bedrijf gestart, je huisgenoten zijn erg slordig.
Tip: Bij externe veranderingen, overgangsfases in je leven moet je jezelf rust en tijd gunnen. Creeer geen onrealistische verwachtingen.
Emotionele oorzaken
Je vind het lastig om dingen weg te gooien. Je koopt graag. Je zegt sociale activiteiten af, omdat je moet opruimen. In je hoofd zeurt de hele tijd “ik moet opruimen, ik moet opruimen”. Je koopt allerlei bakjes en mandjes, omdat je moet opruimen.
Tips:
- probeer eens minder te kopen
- probeer iets kleins weg te doen
- Maak een doos met dingen waarover je twijfelt en zet die eens een maand weg (kijken of je de spullen die erin zitten mist).

Aan de slag!
Uitgangspunten
1. Kleding die je dagelijks gebruikt, berg je zo dicht mogelijk op bij de plek waar je ze gebruikt, bijv in de slaapkamer.
2. Speciale kleding, kleding voor een gelegenheid, kan in een kast hangen die verder weg staat, bv op zolder, in de logeerkamer.
3. Geef elke plank en elke lade een bepaalde functie (bv plank op ooghoogte voor ondergoed en sokken, plank erboven voor t-shirts).

De aanpak
1. Planning
- Wat is je doel? Wat wil je bereiken met opruimen?
Formuleer je doel positief, schrijf het op en vertel het aan huisgenoten.
- Welke taken moet je uitvoeren om je doel te realiseren?
Definieer kleine taken en doe elke dag/week iets. Maak de taken heel specifiek en zorg ook dat je weet wanneer een taak gereed is
- Reserveer tijd om de taken uit te voeren
Wees realistisch en reserveer niet teveel tijd achter elkaar. Maar zorg ook dat je niet te weinig tijd hebt.
- Wat heb je nodig?
Vuilniszakken, dozen, stofdoek, stofzuiger.
Zorg dat je het klaar hebt staan als je begint.
- Beloon jezelf als je klaar bent.

Een voorbeeld:
Mijn doel is overzicht aan te brengen in de kledingkast, zodat ik elke morgen makkelijk mijzelf kan aankleden, zonder dat ik hoef te zoeken. Dat betekent dat ik diverse planken moet leeghalen en de kleding moet sorteren. Ik begin met het uitzoeken van de stapel t-shirts met korte mouwen. T-shirts die ik dit jaar niet heb gedragen, komen niet meer terug in de kast. Ik trek hiervoor een half uur uit. Ik reserveer in mijn agenda tijd op woensdagochtend tussen 9.30 en 10.00 uur. Als beloning drink ik een kop koffie en lees ik een boek/blad.

2. Aanpakken
Tips:
- Sorteer snel: bewaren, weggeven, weggooien
- Twijfel: maak een speciale tas met twijfelgevallen.
Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:
a. is het nog heel (geen gaten) nee? weggooien
b. is het nog te repareren nee? weggooien
c. is het wel eens gedragen nee? weggeven
d. is het nog mooi (geen vlekken) nee? weggeven
e. heb ik het dit seizoen gedragen nee? weggeven
De rest bewaar je.

3. Bijhouden
Tips:
1. Realiseer jezelf elke keer dat opruimen niet het doel is. Het doel is een overzichtelijke kledingkast.
2. Zoek naar een systeem, een aanpak die bij jou past en blijf open staan voor nieuwe gewoontes en routines. Blijf leren.
3. Ga na wat je belangrijk vind om elke dag, elke week of elke maand te doen om je kledingkast overzichtelijk te houden. Maar een schema (als je dat prettig vind) en werk het af.
4. Vraag je af of je het zelf moet doen. Of schakel hulp in (zus, vriendin, professional organizer).
5. Weet wat je met je tijd doet! Ga ook na waar je nu veel tijd aan spendeert, misschien omdat je niet durft of weet hoe te starten. Het kan zijn dat je elke dag boodschappen doet, veel achter je pc zit, veel op internet suft, veel spelletjes op internet doet. Je zou een deel van die tijd kunnen gebruiken om structuur en overzicht aan te brengen.
6. Afspraken met jezelf om je organisatie bij te houden, moet je ook noteren in je agenda. Probeer elke dag enkele minuten te besteden om je kast bij te houden. Zo voorkom je dat het een rommel wordt. Zorg dat het een routine wordt.
7. Ruim kleren op, zodra je ze uitdoet.
Drie mogelijkheden:
- niet vies en ik doe het morgen weer aan - op de stoel
- niet vies, ik doe het morgen niet aan - in de kast
- vies - in de wasmand
8. Koop niet teveel. Houdt zoveel mogelijk spullen buiten de deur. Koop alleen dingen die echt mooi zijn. Het is jammer van het geld om goedkope spullen te kopen en daarna te moeten beslissen dat je ze eigenlijk weer weg moet doen.




Voor vragen/opmerkingen: info@anskeplante.nl of 06-53882885

Geen opmerkingen:

Een reactie posten