Elke verandering begint met een eerste stap!
- over het nut van het nemen van een eerste stap
Bent u ooit iemand (een gezonde persoon) tegengekomen, die nooit heeft leren lopen? Iemand die na de eerste wankele stap heeft besloten dat hij of zij het toch nooit zou leren. Of dat de ouders hebben besloten dat hun kind echt nooit gaat lopen?
Gelukkig leert iedereen lopen. De één loopt snel en een ander wacht wat langer af en loopt meteen weg. Maar iedereen loopt, leert lopen en kan leren lopen.
Veranderen is als leren lopen. Je zet je eerste stap, je wankelt en je valt.
Kunst is om je door deze ervaring niet uit het veld te laten slaan, maar morgen en overmorgen opnieuw een stap te zetten.
Waaruit bestaat een verandering?
Een verandering is niet iets dat op zichzelf staat. Een verandering bestaat uit onderdelen en wordt door verschillende krachten beïnvloed.
1. Degene die de verandering in gang zet
2. Hetgeen veranderd moet worden (proces, routine, werkwijze, organisatie)
3. Degenen die betrokken zijn bij de verandering (gezinsleden, werknemers)
4. Uitgangssituatie (“ist”), die is bekend en vertrouwd;
5. Nieuwe situatie (“soll”), is onbekend en wordt gewantrouwd
6. Ervaringen met voorgaande veranderingen. Deze ervaringen kunnen zowel positief als negatief zijn
7. Fasen van een verandering, een verandering bestaat uit meer dan één fase
8. Communicatie omtrent en tijdens de verandering.
Inzicht in deze onderdelen en krachten kan ons helpen om realistisch met veranderingen om te gaan en om veranderingen ook daadwerkelijk door te voeren.
1. Degene die de verandering in gang zet
Er zijn twee situaties denkbaar. Ten eerste dat je zelf degene bent die ook daadwerkelijk wilt veranderen. In dat geval ben je gemotiveerd en zal de verandering makkelijker door te voeren zijn en een grotere kans van slagen hebben.
In het tweede geval kan het zijn dat je een verandering moet doorvoeren. Je wordt door anderen (gezinsleden, leidinggevende) gedwongen om te veranderen. In deze situatie heb je te maken met negatieve gevoelens en weerstand, ook al zie je het belang en de noodzaak van de verandering in. De negatieve gevoelens en de weerstand kunnen je verhinderen om stappen te zetten en kunnen uiteindelijk de verandering laten mislukken.
2. Onderwerp van de verandering
Een routine, een werkwijze veranderen is van een totaal andere orde dan de verandering van een proces, een afdeling of een organisatie.
De routine kan door één persoon veranderd worden. Er is misschien geen overleg nodig om tot de verandering over te gaan. Er is weinig of geen weerstand.
Bij een proces- of organisatieverandering hangt de kans van slagen af van veel factoren en zal veel tijd en zorg besteed moeten worden aan de communicatie.
3. Wie zijn betrokken bij de verandering
Bij de meeste veranderingen, hoe klein ook, zijn vaak anderen betrokken. De reactie en mee- of tegenwerking van betrokkenen is van invloed op de verandering. Het kan ook zijn dat degene die de verandering wil doorvoeren, zich zelfs laat tegenhouden door de (door hem of haar zelf ingevulde!) verwachte reactie van betrokkenen. “Ik zal het maar niet doen, want hij of zij zal wel op die of die manier reageren”.
4. Uitgangssituatie
“Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt”. Een veelgehoorde dooddoener. De bekende en vertrouwde situatie geeft controle en overzicht. Angst om controle kwijt te raken, om geen overzicht meer te hebben, verlammen en houden verandering tegen.
5. Nieuwe situatie
De nieuwe situatie moet je zelf creëren. Er is geen vast ontwerp. Het is niet bekend of en wanneer je het “fout” doet. Er zijn waarschijnlijk meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem. Deze wetenschap geeft onzekerheid en angst en maakt het moeilijk om de beslissing tot veranderen te nemen en ook daadwerkelijk te gaan veranderen.
6. Eerdere ervaringen
We leren van en worden gevormd door eerder opgedane ervaringen. Als we positieve ervaringen hebben gopgedaan met veranderingen, zullen we makkelijker nieuwe veranderingen doorvoeren. Indien de ervaring met verandering met name negatief is gekleurd, staan we huiverig ten opzichte van veranderingen en zullen we weerstand vertonen.
7. Fasen van een verandering
Een verandering realiseren kost tijd, veel tijd. Veel mensen zijn optimistisch over hetgeen ze binnen één jaar kunnen realiseren, maar pessimistisch over zaken die ze binnen 10 jaar kunnen veranderen.
Er is gebleken dat verandering van een routine vier fasen doorloopt. Uiteindelijk kost de verandering van een routine minstens 3 * 21 dagen.
- De eerste fase gaat aan de verandering vooraf. In deze fase ben je onbewust dat je iets moet veranderen en je bent ook onbekwaam om zaken anders te doen.
- In de tweede fase (de eerste 21 dagen) moet je je bewust worden en blijven dat je moet veranderen (je bent bewust, maar nog niet bekwaam).
- De volgende 21 dagen, fase 3, zijn nodig om je verder te bekwamen in de nieuwe routine (je bent bewust en je wordt bekwaam).
- De laatste 21 dagen, fase 4, zijn nodig om de nieuwe routine zo in te laten slijten dat je niet meer hoeft na te denken (je bent bekwaam en je doet het onbewust).
8. Communicatie omtrent en tijdens de verandering
Onze reactie op een communicatieboodschap wordt gevormd door wat wij denken dat waar is in plaats van op basis van wat feitelijk waar is. Bij een verandering binnen een organisatie heb je te maken met meerder mensen die op heel veel verschillende manieren zullen reageren op diezelfde boodschap. Dat betekent dat communicatie van enorm groot belang is voor het wel of niet slagen van een verandering.
Als je bij jezelf iets wilt veranderen, is het belangrijk het heel concreet te maken en de verandering en de stappen daarin met een ander (bv je leidinggevende) te bespreken. Door te communiceren zorg je ervoor dat de kans groter wordt dat je gaat veranderen en dat de verandering ook meer kans heeft van slagen.
Tips:
1. Begin met een kleine verandering.
2. Verander niet teveel tegelijkertijd.
3. Schrijf de gewenste verandering op en vertel het aan iemand anders.
4. Neem tijd om dit aan te pakken en te veranderen. Elke verandering heeft minstens 3 * 21 dagen nodig!
5. Koester positieve ervaringen die je opdoet tijdens een verandering.
6. Laat je niet frustreren als het niet direkt lukt (ïedereen kan leren lopen!)
7. Beloon jezelf als de verandering is doorgevoerd.
Meer informatie: www.anskeplante.nl
vrijdag 13 maart 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten